Oldalsáv

Élménybeszámoló a Határtalanul! pályázat kiutazásáról Erdélybe

2017. december 5.
„Taníts mesékkel!- erdélyi és magyarországi várak, várkastélyok” projekt. Pusztaszabolcs még mélyen aludt, amikor korai ébredés után, reggel 6 órakor indultunk el a várva várt utazásra.

Igen kellemes útban volt részünk.

Az első megálló Nagyszalonta volt, ahol Arany János születésének 200-ik évfordulója alkalmából meglátogattuk a szülőházát, majd a Csonka-tornyot, ahol Arany személyes tárgyait őrzik. Ezután Csúcsára mentünk, megnéztük a Boncza –kastélyt és Ady Endrére emlékeztünk. Kicsit elfáradtunk a hosszadalmas út alatt. Késő este érkeztünk Székelyudvarhelyre, ahol vacsora után megnéztük a várost majd lepihentünk a központban lévő Küküllő Hotelben.

Második nap reggeli után találkoztunk az udvarhelyi tanulókkal. A Benedek Elek Tanítóképző Líceum egyik tantermében megbeszéltük a projekt feladatait, és különböző témájú színdarabokat adtunk elő. Sor került egy paródiára, néhány legenda ismertetésére és egy táncos produkcióra is. Az ismerkedést egy rövid városnézés követte. Ebéd után helyi emlékműveket néztünk meg, többek között a szejkei székely kapukat, Orbán Balázs sírját, majd Tamási Áron síremlékét Farkaslakán. Ezután Korondra mentünk, ahol kikapcsolódtunk, és helyi finomságokat kóstoltunk meg, mint például az igazi székely kürtőskalács. Vacsora után a helyi szórakozóhelyeket is felfedeztük.

Harmadik nap kipihenten ébredtünk, és lelkesen indultunk az egész napos kirándulásra. Az útirány Kőhalom, Barcarozsnyó, majd Törcsvár volt. Mindhárom történelmi helyszínen elhangzottak a várakhoz kötődő mondák, legendák, megcsodáltuk a várakat és környéküket, megidéztük a történelmi fontosabb személyeket és kissé fázva-ázva szálltunk fel az autóbuszra, a biztonságos melegbe. Vacsorára értünk vissza a szállodába, azután megint kimentünk a városba, ahol szintén egy kellemes estét töltöttünk el új barátainkkal.

A negyedik napon is korán indultunk, első úti célunk Segesvár volt. Mint kiderült, Segesvár Erdély egyik legfestőibb várnegyedét a Világörökség részévé nyilvánították. A középkori utcákkal, régi házakkal borított Várhegy minden oldaláról tornyok és csipkézett bástyák néznek le a Várhegy alatt elterülő városra, ami elnyerte tetszésünket. A Várhegyre a 178 lépcsőfokból álló diáklépcső vezet fel, lihegve-szuszogva másztunk fel a szép kilátás reményében. Segesvár fő attrakciója a máig lakott középkori vár, aminek története ámulatba ejtett mindannyiunkat. Segesvár után egy szerény falucskába csöppentünk, Székelyderzsbe. Itt Szent László életének fontosabb szakaszait ismerhettük meg a helyi erődtemplom falain feltárt freskó által. Az erődtemplom is része a Világörökségnek, érdekessége pedig az, hogy a falubeliek a templom bástyáiban őrzik a mai napig szalonnájukat. A délután további részében a projekt munkáknak láttunk neki, este ünnepi keretek között elbúcsúztunk udvarhelyi barátainktól.

Az ötödik, egyben utolsó napon lenyűgöző kastélyokat és várakat látogattuk meg Vajdahunyadon és Déván, a helyi legendák megismerése után hazafele vettük utunkat.

Rengeteg új élménnyel és barátokkal gazdagodtunk. Már nagyon várjuk a tavaszt, amikor vendégül láthatjuk az erdélyi testvérdiákokat és megmutathatjuk nekik a magyarországi kastélyainkat, várainkat.

Írta:

Krasznai Bence

Stoffán Apor

Urbán Benedek

Jakab Zsanett

Mátyás Krisztina

Kapcsolat

Dunaújvárosi Szakképzési Centrum

H-2400 Dunaújváros, Római krt. 51.